-
-
Tervetuloa vieras
Maanantai, 6.Helmikuu.2012, 10:37
Kirjoittaja
Aihe: ISO 400 filmi yleiskäyttöön? (Luettu 2774 kertaa)
« Vastaus #1 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 19:37 »
Jos valintasi toimii, niin miksi vaihtamaan sitä mihinkään? Yhden setin ideahan yleensä on oppia tuntemaan se hyvin, eikös?
Veikkaan, että seuraavat vastaukset ovat Tri-x, HP-5+ ja ennen pitkää myös Neopan. Kehitteinä tarjottanee D-76 ja Rodinal ainakin ihan kärkijoukossa. Valinnan tuskassa on sitten lopulta pakko kokeilla mikä yhdistelmä toimii itselle, subjektiiviset piirteet huomioiden.
Mun suosikki on pitkään ollut kinokoossa HP5+/Microphen (myös prässättynä) ja kesäkaudella FP4/Rodinal tai D-76.
Kävin joskus tuon kokeilukierroksen läpi ja lopulta opin, että tärkeintä on valita vain joku millä kuvaa riittävästi että oppii sen ominaisuudet. Mun valinnat osui noihin, koska filmejä saa halvalla, Rodinal säilyy hyvin ja Microphen tuo himpun lisää nopeutta, joka on talvikaudella kiva.

tallennettu
« Vastaus #2 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 20:40 »
Edellisen kanssa samoilla linjoilla. Sultahan on nähty hyvää jälkeä, ei ainakaan teknisestä laadusta ole kiinni, miksi siis vaihtaa? jos haluat kokeilla kuitenkin erilaista jälkeä, kokeile tri-x ja hc 110 yhdisltelmää. TJUkka

tallennettu
Real photographs are born wet
« Vastaus #3 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 21:30 »

tallennettu
« Vastaus #4 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 22:03 »
Justiinsa löysin jollain Googlehaulla ton saman linkin. Sitä vaan en löytänyt, että mistä tota Diafinea saisi ostettua...

tallennettu
Kameralaukku.com - keskustelua valokuvauksesta
« Vastaa #4 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 22:03 »
« Vastaus #5 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 22:19 »
Justiinsa löysin jollain Googlehaulla ton saman linkin. Sitä vaan en löytänyt, että mistä tota Diafinea saisi ostettua...
Tosi vaikea kysymys, kokeile vaikka macodirectiä, Freestyleä, Optotekkiä, Fimekoa, TopFotoa. Täällä oli kerran yks puoti ja sillä banneri, mutta oli laukkulaisia jotka väitti että tuota puotia ei ole olemassakaan, niin päätettiin Teemun kanssa... OK ei sitten ole. (siellä sitä oli hyllyssä ja joku jopa onnistu tilaamaan sitä) Nyt se puoti tekee mikrofoneja puhallinsoittajille ja virittelee saksofonin suukappaleita.

tallennettu
« Vastaus #6 : Maanantai, 8.Helmikuu.2010, 23:02 »
Mikä on yleiskäyttö? Olen aina ihmetellyt, miksi kinokoossa kuvataan Trixille tai vastaavalle ja kehitetetään Rodinalilla. Kinokoossa käytin etupäässä Agfapan100-filmiä. Nykyään kai löytyy jotain vastaavaa. Kehitteenä ID-11 kertasellaisena eli laimennettuna 1:1. On samaa kuin D-76. Sitten, kun halusin enemmän herkkyyttä, niin Trix ja Emofin. Tykkäätkö rakeisesta vai enemmän sävykkäästä ilman raetta?
kapa

tallennettu
« Vastaus #7 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 00:14 »
No joo, yleiskäyttö siinä mielessä että pärjäisi yhdellä filmillä - jonka käyttäytymistä voisi sitten rauhassa opiskella. Enemmän varmaan tykkäisin enemmän sävykkäästä ilman raetta...

tallennettu
« Vastaus #8 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 01:52 »
Sit sul on jo ihan hyvä filmi alla, tmax deville vaihtoehtona kannattaa katella tetenalin ultrafin plus litkua...

tallennettu
« Vastaus #9 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 10:15 »

tallennettu
« Vastaus #10 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 20:04 »
Toi Agfapan 100 voisi olla kiinnostava, jos se on samaa kuin Rollei Retro 100 (hinta näyttää olevan siinä euron kieppeillä rulla, miinus alv) mutta haluan kuitenkin nopeamman filmin, siksi se 400. Vietin kiinnostavan illan ja yön netissä, tutkien noita mainittuja ja muitakin kehitteitä ja niiden käyttöä, ja tulin siihen tulokseen että teen kuten viisaammat ehdottavat (kerrankin!) ja pitäydyn tuossa nykyisessä t-max/t-max dev yhdistelmässä. Tosin, kun päivällä hain Telefotosta uutta purkkia ja muuta, pakko oli ottaa yksi rulla trixiä kokeeksi, että näkisin sen "classic lookin" jos se nyt mun kehittämisellä tuosta irtoaa. Jollei tuo nyt ihan ihmeellisen ihanalta näytä, tilaukseen menee varmaan se noin sata rullaa tmax neljäsatasta.
Kiitos kaikille, jotka uhrasivat aikaansa pikku ongelmalleni!

tallennettu
« Vastaus #11 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 20:35 »
Olen aina ihmetellyt, miksi kinokoossa kuvataan Trixille tai vastaavalle ja kehitetetään Rodinalilla.
Jaaha. Minä ainakin siksi, että Rodinal on niin helppo säilyvyyden kannalta. Kestää niin sanotusti isältä pojalle, melkeinpä sama puteli vielä. Okei, hieman liioittelin. Liitänpä tässä vielä Tri-X ja Rodinal- esimerkin kinokoossa. Raetta on, mutta sen kanssa pystyy elämään.  ISO 400 filmi yleiskäyttöön?

tallennettu
« Vastaus #12 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 22:16 »
Kehitteeksi perus d76/id11 niin jää paukkuja kuvaamiseenkin. Filkkaehdotuskin on tylsä Tri-X, mutta yks vaihtoehto olis kanssa Delta400 joka tuskin saa kannatusta mutta jonka miellä jostain syystä "saman näköiseksi" kuin triäksän.

tallennettu
« Vastaus #13 : Tiistai, 9.Helmikuu.2010, 22:23 »
Liitänpä tässä vielä Tri-X ja Rodinal- esimerkin kinokoossa. Raetta on, mutta sen kanssa pystyy elämään.
Hp5+ ja Rod 1+25, raette vielä 3xääkin enempi :  ISO 400 filmi yleiskäyttöön?

tallennettu
« Vastaus #14 : Keskiviikko, 10.Helmikuu.2010, 08:57 »
Suosittelisin testaamaan Neopanin400:sen ja Acros100:sen, ainakin muodostaakseni oman mielipiteesi. Kehitteenä mulla on xtol +rodinal ja standinä. (tämä seos oli hieno löytö!!) Acros100:nen tulee valotettua ISO200:sena ständiin joten kyllä sillä kuvaa yleisfilminä ympäri vuoden :-) HP5+ ja Tmax oli liian rakeista ja jyrkkää mun makuun ja skannerin kanssa en saanut hommaa toimimaan tyydyttävällä tavalla.....loivasta ja sävykkäästä saa aina curvesilla kontrastikkaamman, mutta jyrkästä on vaikeampi kaivaa lightroomissa sävyjä esiin.  ISO 400 filmi yleiskäyttöön?  ISO 400 filmi yleiskäyttöön?
« Viimeksi muokattu: Keskiviikko, 10.Helmikuu.2010, 09:02 kirjoittanut jarit »

tallennettu
*You miss 100 percent of the shots you never take.* -Wayne Gretzky-
« Vastaus #15 : Keskiviikko, 10.Helmikuu.2010, 14:23 »
T-max 400 ja ultrafin teki mun makuun aika valjua jälkeä... Mutta sellanen tämä onkin, makukysymys.
Diafinea saa tosiaan sieltä macolta ainakin. Sitä olen käyttänyt viime aikoina. Helppo kehite. Filmeinä mm. foman 200 ja apx 100 (voipi puskea vähän).
Oon tässä miettinyt filmien ja litkujen/jauheiden tilaamista itsekin, mutta haluan jakaa rahtikulut jonkun kanssa. Pistetäänkö yhteistilaus menemään? Mulle on sama mistä tilaan, kunhan siellä on mullekin mieluisaa filmiä.

tallennettu
"Break down the fence and win a plastic ball." -Ian Anderson, Jethro Tull
« Vastaus #16 : Tiistai, 16.Helmikuu.2010, 16:32 »
Aika kallista tuo mv-filmi nykyisin. Näin ajattelin Telefoton viiden euron hinnastakin. Mutta kun pistäydyin paikallisessa fotoliikkeessä (Rai-kuva) niin jäipä heräteostos tekemättä. T-maxia olisi ollut, hintaan 15 euroa (135-36)!!!
No, tietysti filmin menekki on pientä ja pääsevät vanhentumaan, mutta eikö tuolla hinnoittelulla varmisteta vain se että joka ainut rulla vanhentuu? Tai ehkä liikkeellä on joitain ns. yhteisöasiakkaita joilta voi pyytää mitä ikinä haluaa?
Pitänee ostaa pakastimeen isompi määrä (Telefoto: 43 euroa/10 rullaa), jos hinta nousee tuota tahtia.
Vai onko filmin hinta sittenkään noussut ja minä olen vaan tullut nuukemmaksi vanhemmiten? Aikoinaan purkitettiin metritavaraa kunnes kasetit menivät kertakäyttöisiksi joten kait se jotain maksoi silloinkin. Mutta 15 euroa rulla, ei nyt kai sentään?

tallennettu
« Vastaus #17 : Tiistai, 16.Helmikuu.2010, 16:44 »
Saksasta saa 1,5-3 euroa (ehkä jopa vähän alle halvimpia) rulla mustavalkofilmejä kinoon. Tmaxia ja trixiäkin Fotoimpexistä aika halvalla (profilme = eri purkeissa samaa filmikamaa). Tilaa isomman kasan niin postikulutkaan ei paljon tunnu. Vaikka sitten kimpassa. www.macodirect.dewww.fotoimpex.de

tallennettu
« Vastaus #18 : Tiistai, 16.Helmikuu.2010, 16:48 »
Suosittelisin testaamaan Neopanin400:sen ja Acros100:sen, ainakin muodostaakseni oman mielipiteesi. Kehitteenä mulla on xtol +rodinal ja standinä. (tämä seos oli hieno löytö!!) Acros100:nen tulee valotettua ISO200:sena ständiin joten kyllä sillä kuvaa yleisfilminä ympäri vuoden :-) HP5+ ja Tmax oli liian rakeista ja jyrkkää mun makuun ja skannerin kanssa en saanut hommaa toimimaan tyydyttävällä tavalla.....loivasta ja sävykkäästä saa aina curvesilla kontrastikkaamman, mutta jyrkästä on vaikeampi kaivaa lightroomissa sävyjä esiin
Että HP5+ on liian jyrkkää mutta neopanit hyviä ,D

tallennettu
« Vastaus #19 : Tiistai, 16.Helmikuu.2010, 17:17 »
Saksasta saa 1,5-3 euroa (ehkä jopa vähän alle halvimpia) rulla mustavalkofilmejä kinoon. Tmaxia ja trixiäkin Fotoimpexistä aika halvalla (profilme = eri purkeissa samaa filmikamaa). Tilaa isomman kasan niin postikulutkaan ei paljon tunnu. Vaikka sitten kimpassa.
www.macodirect.de www.fotoimpex.de
Kiitokset Frankille! Näyttäisi saavan macodirektistä kuudellakympillä 20 kpl pakkauksen Tri-xää (samalla hintaa Rai-kuvasta 4 kpl!!! - ole siinä sitten isänmaallinen). Kannattaisiko tuolta tilata myös vedostupaperit ja litkut? Onko kokemusta millaiset toimituskulut ja -aika?

tallennettu
|
|
|