-
-
Tervetuloa vieras
Keskiviikko, 23.Toukokuu.2012, 17:37
Kirjoittaja
Aihe: Nyt saa suositella (Luettu 1973 kertaa)
« Vastaus #41 : Perjantai, 23.Joulukuu.2011, 14:54 »
Kinokamerassa normaaliobjektiivina pidetään 50 millistä. Henk koht. minä tykkän tuosta. Eihän se ole oikein ideaali mihinkään muuhun kuin katukuvaukseen, mutta pienellä mielikuvituksella sillä kuvaa aikalailla samat aiheet kuin 35 milliselläkin sekä 24-70mm normizoomin 70mm asennolla.
Makro-ominaisuutta en ole osannut yhdistää normaaliobjektiiviin, valovoiman kyllä. Sen takia pikkuisen epäilen 2.8 valovoimaisen makron tarjoamista ainoaksi kiinteäksi objektiiviksi. Itse ottaisin ennemmin mahdollisimman valovoimaisen normaaliobjektiivin ja hoitaisin mahdolliset kukkamakrot pyöräyttämällä normizoomin keulalle lähilinssin.
Mutta nämähän on valintoja :-)

tallennettu
« Vastaus #42 : Perjantai, 23.Joulukuu.2011, 15:16 »
Tämä valovoimaisuus objektiivissa vielä on epäselvää. Siis että mitä tarkoittaa .... ts ymmärrän sen käytännössä pimeitä kuvia ottaneena, mutta kuinka minä objektiivin käteen saatuani osaaan katsoa kuinka valovoimainen /ton se on?

tallennettu
Elähän hättäile, istuhan mättäälle. Kyllä se pipo löytyy. .... Mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy.
« Vastaus #43 : Perjantai, 23.Joulukuu.2011, 15:55 »
Tämä valovoimaisuus objektiivissa vielä on epäselvää. Siis että mitä tarkoittaa .... ts ymmärrän sen käytännössä pimeitä kuvia ottaneena, mutta kuinka minä objektiivin käteen saatuani osaaan katsoa kuinka valovoimainen /ton se on?
Valovoima on objektiivin suurin aukko. Se on siinä objektiivin nimessä. Esim. 20/2,8 -jossa siis 20 on polttoväli milleinä ja valovoima on tuo 2,8. Jos on kyseessä zoomi, valovoima voi vaeltaa zoomatessa, eli valovoimakin esitetään esim. muodossa: 2,8-4,5. Se, milainen valovoima on millekin objektiivityypille tyypillinen, tai hyvä -sitä en ala sitä käymään tässä läpi sen paremmin. Mutta mitään tekemistä pimeiden kuvien kanssa sillä ei ole. Pimeä kuva on väärin valotettu. Valovoima, siitä on iloa siksi että suuri suurin aukko antaa vastaavasti käyttä nopeampaa aikaa, jotta saadaan sama(oikea) valotus, valovoimasta on ilos siinä, että etsinkuva on kirkkaampi, kameran AF toimii paremmin, ja lisäksi syväterävyyden säätö on vapaampaa.
« Viimeksi muokattu: Perjantai, 23.Joulukuu.2011, 15:59 kirjoittanut Quiquern »

tallennettu
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
« Vastaus #44 : Lauantai, 24.Joulukuu.2011, 04:28 »
mutta pienellä mielikuvituksella sillä kuvaa aikalailla samat aiheet kuin 35 milliselläkin sekä 24-70mm normizoomin 70mm asennolla.
mulla menee ihan samoin. tylsähän tuo 50mm on mutta voimistellen 35-70 millinen. ja koska polttoväli on tylsä pitää kuvassa olla sitten jotain muuta... ja tietääpähän miltä kuva näyttää jo ennen kuin hakee kameran laukusta ,)
« Viimeksi muokattu: Lauantai, 24.Joulukuu.2011, 04:33 kirjoittanut pikkuteemu »

tallennettu
Kameralaukku.com
« Vastaa #44 : Lauantai, 24.Joulukuu.2011, 04:28 »
|
|
|