Ole hyvä ja kirjaudu tai luo tunnus.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
  • * Tervetuloa vieras
Torstai, 20.KESKUU.2013, 12:43

Kirjoittaja Aihe: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista?  (Luettu 1446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.

JRabbit

• Poissa Poissa
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista?
« Vastaus #20 : Torstai, 5.Tammikuu.2012, 00:21 »

Ihmettelen, miksi et pidä omissa näpeissäsi hommaa niin pitkälle kuin voit eli tee PPRGB tiffiin profiili- ja bittisyyden muunnosta itse 8-bit ARGB:ksi. Joku tekee tuon ja pari muuta muunnosta jossain vaiheessa kuitenkin tai tiputtaa profiilitiedon kokonaan pois, jolloin voidaan jopa olettaa, että se on srgb:tä. Sinne meni sävyt niin että hujahti.
Pystyt emuloimaan enemmän lopputulosta itse ja jätät vähemmän mahdollisuuksia mokata myöhemmissä vaiheissa.

Toi nyt on siksi, että mainostoimisto on tilannut kuvan srgb 8-bittisenä, niin sellaisena sen myös toimitan. Kuten totesin, mukaan laitan sen toisen kuvan jos sillä jotain halutaan tehdä, se mahtuu kivasti dvd:lle. Ei mua suuremmin kiinnosta, miten nuo kuvat mainoksiinsa pilaa. Mä olen toimittanut sen mitä sovittiin.

Toki on myös paikkoja, missä ollaan spesifisempiä tilauksen kanssa ja sinne sitten toimitetaan, mitä siellä halutaan. Totesinpa nyt vaan omaan kokemukseen nojaten, että monissa paikoissa on värihallinta aika huonoissa kantimissa ja tuntuu noiden paikkojen määrä vaan lisääntyvän. Varsinkin noissa yhden miehen graafinensuunnittelija firmoissa tunnutaan menevän aika mutulla.

Portfolioon pitää vaan laittaa tearsheat ja sen viereen se itse tulostettu alkuperäinen kuva.
tallennettu
'Silmä silmästä ja hammas hampaasta' huutaa joukko sokea ja hampaaton.

juhaa

• Poissa Poissa
« Vastaus #21 : Torstai, 5.Tammikuu.2012, 10:17 »
Minusta tuossa toimistossa on värinhallinta paremmissa kantimissa kuin monessa muussa. Osaavat edes määrittää väriavaruuden, bittisyyden ja tiedostomuodon, minkä haluavat vaikka ne eivät optimeja olekaan. Miksi laittaa mukaan jotakin, mitä ei ole tilattu? Annat taas yhden mahdollisuuden lisää mokailuun :)
tallennettu

ppotka

• Poissa Poissa
« Vastaus #22 : Torstai, 5.Tammikuu.2012, 13:26 »
Itseasiassa minua oikein kovinkin riemastuttaa, kun kuvassa on värit poskellaan. Itse tiedän mitä olen lähettänyt ja painotalo on itse omalla ammattitaidottomuudellaan sössinyt homman, kun ei siellä ole ketään ammattimiestä enää töissä.

Itsellä kun on vähän jo alkanut tulla mitta täyteen siitä valokuvaaja tekee kaiken mentaliteetista. Nykyään teen sen, mitä on sopimuksessa ja ylimääräisestä laskutetaan reippaasti. Maksettuja kuvia jakelen kyllä mielelläni kaikissa mahdollisissa muodoissa, ei ole minulta pois.

Portfolioon pitää vaan laittaa tearsheat ja sen viereen se itse tulostettu alkuperäinen kuva.

Siinähän on jälleen yhdellä ammattilaiseksi itseään kutsuvalla asenne paikallaan. Sotket palvelun ja ilmaisuuden. Palvelu on tuote, joskus jopa arvokkaampi kuin se kuva. Et ole myöskään ainoa, joka kuvittelee ammattilaisuuden olevan oman portfolion rakentamista. No, siinähän sahaat omaa oksaasi. Ja minä saan konsultointipyyntöjä firmoista, jotka ovat tuskissaan, kun eivät tajua kuvaajien välinpitämättömyyttä ja ammattitaidotonta asennetta. Tackar och pockar.
-p-
tallennettu

JRabbit

• Poissa Poissa
« Vastaus #23 : Torstai, 5.Tammikuu.2012, 14:02 »
No, siinähän sahaat omaa oksaasi. Ja minä saan konsultointipyyntöjä firmoista, jotka ovat tuskissaan, kun eivät tajua kuvaajien välinpitämättömyyttä ja ammattitaidotonta asennetta. Tackar och pockar.
-p-

Jep, hyvä jos työtä riittää. Onkin ihan oikein, että nuo yhdenmiehen janipetteritoimistot ymmärtävät pyytää konsultaatiota joltakin, niin tietävät esittää täsmällisiä pyyntöjä kuvaajalle, ettei tuon tarvitse arpoa, mitä käytäntöä tämänkertainen toimisto noudattaa. Usein kun noi ei tiedä edes kysyttäessä, että missä muodossa kuvansa haluavat. Isoilla toimistoilla saattaa olla ongelma niiden halpojen kuvaajien kanssa, kun ne toimittaa välinpitämättömästi, mutta noilla nyrkkipajoilla minä kyllä katsoisin enemmän sinne peiliin. Molemmat ovat kyllä itse syypäitä ongelmiinsa.

Täällä on joo vähän ollut ammattilaisuus hakusessa, kun on hakannut päätään seinään ja kuvitellut jossain olevan vielä osaamista ja maalaisjärkeä, valitettavasti vaan tuntuu, että mitä enemmän konsulentteja on ravannut, sitä vähemmän sitä soveltamiskykyä enää löytyy. Alkaa luovuus kuolemaan monella alalla.

Itse lähden laskutuksessani siitä uudesta ajatuksesta, että myyn aikaani. Kuvauksen jälkeen luovutan kaiken materiaalin tilaajalle. Tuollainen vanhakantainen kappalemyynti ja palvelu alkaa olemaan tiensä päässä, enkä minä ainakaan enää edes sitä aikaa kaipaa. Kiukuttaa vaan dinosaurukset, mitkä sen perään huutelevat.
tallennettu
'Silmä silmästä ja hammas hampaasta' huutaa joukko sokea ja hampaaton.

Sivu luotiin 0.101 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.